News

Opinie: tv8, lansat de FSB, Filat, Lucinschi și Țopa din banii proveniți de la BEM

Opinie: tv8, lansat de FSB, Filat, Lucinschi și Țopa din banii proveniți de la BEM
June 5, 2017

Relansarea postului de televiziune ”TV7” în ”tv8” ar fi finanțat de FSB-ul rusesc, în tandem cu frații Țopa, Lucinschi, Filat și Usatî. Cel puțin asta reise dintr-un material publicat pe portalul politics.md, în carea autoarea afirmă că banii pentru susținerea proiectului media ar proveni din banii furați de la BEM.

Mai jos vă invităm să citiți materialul integral publicat pe portalul citat:

”În condițiile în care toată Europa și chiar SUA încearcă să lupte cu propaganda rusă și cu influența cercurilor obscure în mass-media, în Republica Moldova FSB-ul prin intermediul agenților săi și a persoanelor de încredere, alături de politicieni penali își lansează cu mare tam-tam propria televiziune, ascunzându-se după paravanul occidental. În realitate banii provin din miliardul furat din sistemul bancar și din spălătoria de peste 20 de miliarde de dolari, cunoscută ca operațiunea „Laundomat”.

Săptămâna trecută, ceea ce se zvonea în ultimele luni a fost oficalizat, anunțându-se că în curând va apărea un nou post de televiziune – TV8. Bine, va apărea e prea mult spus, pentru că de fapt se va face un „upgrade” al postului TV7, care aparține lui Chiril Lucinschi, fostul deputat PLDM care a fost promovat pe linie de partid în cea mai mare parte pentru că stăpânea un imperiu mediatic, dar și datorită relațiilor mai vechi pe care le avea fostul lider PLDM Vlad Filat cu ex-președintele Petru Lucinschi, din perioada când primul era șeful Departamentului Privatizare, iar banii pe care i-au făcut din afaceri comune jefuind statul au curs gârlă. Iar când vine vorba de TV8, nu doar cei doi au interese, dar în joc s-au inclus și alte structuri mult mai periculoase precum FSB-ul, care va controla, de facto, prin oamenii săi această instituție, precum și clanul mafiot Țopa, care va pompa bani și în noua televiziune „independentă”, așa cum o face la Jurnal TV. Iar Țopa este acum în cârdășie cu Renato Usatîi, despre care se cunoaște foarte bine ce hram poartă.

TV8 și clanul Lucinschi-Filat

Despre relațiile lui Filat cu Lucinschi se cunoaște de aproape două decenii și s-a scris mult, de aceea nu este cazul de amintit aici decât faptul că cei doi, dar și cu Victor Țopa, și-au început afacerile comune încă la sfârșitul anilor 90. Toți trei au dispărut din vizor și, foarte întâmplător, s-au reactivat acum 8-10 ani când au și ajuns la guvernare, este adevărat, de alianță. Despre Chiril Lucinschi se cunoaștea foarte puțin în acea vreme, dar a decis să intre în politică în 2009 când a candidat pe listele Partidului Democrat, iar în 2010 a fost deja pe listele PLDM cu care a intrat în Parlament fiind ales președinte al Comisiei parlamentare pentru mass-media, în condiuțiile în care deținea mai multe instituții mass-media, inclusiv TV7, care a devenit una din cele mai importante portavoci ale PLDM.

De curând s-a aflat, ceea ce demult se zvonea, că Lucinschi nu-i lustruia imaginea lui Filat pe gratis, or, s-a băgat până la coate în Banca de Economii, participând activ la „jaful secolului”. În prezent, acesta este în arest la domiciliu, fiind bănuit de spălare de bani, fapt ce a cauzat prejudicii în proporţii deosebit de mari celor trei bănci. Este de menționat că numele lui Petru Lucinschi, tatăl lui Chiril, figura în raportul Kroll 1.

La începutul acestui an Chiril Lucinschi a depus mandatul de deputat și a părăsit PLDM și a cedat pachetul majoritar de acțiuni de la TV7, păstrându-și 25%.

TV8 și filiera FSB-ului

Acum la TV7, care în curând va fi TV8, face legea Natalia Morari, realizatoarea mai multor emisiuni la TV7, care este concubina, amanta sau soția lui Chiril Lucinschi. Deocamdată nu este clar exact statutul, dar e undeva prin această zonă. Natalia Morari și-a făcut apariția cu mult tam-tam în Republica Moldova după un scandal cusut cu ață albă în Rusia, unde chipurile ar fi fost supusă presiunilor de autoritățile ruse pentru niște materiale de presă, presupuse investigații, etc. Veridicitatea acelui scandal a provocat și atunci dubii, întrucât FSB-ul nu se comportă așa și nu le face publicitate gratuită jurnaliștilor incomozi (vezi cazul Anei Politkovskaia), dar mai multe acțiuni ulterioare demonstrează că a fost vorba de o farsă.

Deci, Natalia Morari vine ca o victimă și ca un mare apărător al democrației și presei libere la Chișinău, iar foarte curând are loc 7 aprilie 2009, unde Morari a jucat rolul de „fitil” alături de cunoscutul blogger rus Eduard Baghirov, cel care în 2011 a fost reţinut pe teritoriul RM fiind acuzat de organizarea dezordinilor în masă în timpul protestelor din 7 aprilie, a reușit ulterior să fugă și a devenit unul din aghiotanții lui Putin. În aceeași perioadă, Morari purta conversații politico-idilice cu fostul ideolog al PCRM, un apropiat al Moscovei, Mark Tkaciuk, cu care discuta inclusiv despre protestele care urmau să aibă loc la Chișinău.

De fapt, Natalia Morari nici nu prea încearcă să-și ascundă relațiile ei cu FSB-ul rusesc.

Totuși, oficial, director al postului va fi Ion Terguță, un cunoscut jurnalist, care se declară independent, mai ales după ce a lucrat în serviciul de presă al lui Filat prin 2009. Drept recompensă, atunci, fostul premier l-a propulsat în funcția de director al filialei din Republica Moldova a companiei de televiziune ”MIR”. Este vorba de postul de televiziune al CSI, care, este binecunoscut ca fiind controlat direct de Moscova și care promovează în mod deschis politicile Moscovei de expansiune în regiune și dreptul acesteia de a controla procesele politice și economice din cadrul statelor membre ale acestei organizații sovietizate.

Nu este un secret că funcția de directori ai filialeor posturilor ”MIR” sunt puși în funcție doar cu acordul Moscovei (a se citi FSB-ului) care acceptă doar persoane care îi sunt loiale și pe care le poate controla. Scopul principal al acestei televiziuni interstatale este de a transmite mesajul că toate statele membre au nevoie de sprijinul și cooperarea cu Federația Rusă, iar cele care încearcă să devieze de la această cale, ajung în situații extreme, ca în Ucraina.

Astfel că după ce a deținut vreo 6-7 ani funcția de director al MIR, Terguță intră direct în pâine la un post de televiziune care ar fi finanțat pe bani europeni.

Tot la TV8 va lucra și Angela Gonța, fosta soție a lui Vlad Filat. O fi întâmplător faptul că lasă PRO TV acolo unde s-a lansat și a devenit vedetă și ulterior soție de (fost) premier pentru un proiect despre care nu se știe câte zile va avea?

TV8 și Țopa-Usatîi

Zilele trecute pe Internet a apărut o conversație a așa-zisului primar de Bălți Renato Usatîi cu subalternul său pe linie de partid Ilian Cașu în care ce doi discutau despre o proximă întrevedere cu Andrei Năstase, liderul PPDA și finul lui Victor Țopa. Din acea discuție se vedea clar că Usatîi cu Năstase (respectiv Țopa) sunt într-o strânsă colaborare. Acolo Cașu i se plângea lui Usatîi că Jurnal TV îi neglijează, iar Usatîi i-a răspuns să nu-și facă griji din această cauză. De ce? Simplu, pentru că Usatîi și Țopa pun la cale un nou proiect mediatic, care nu poate fi altul decât TV8. Țopa, care era partenerul politic și de business al lui Filat și-a infiltrat deja oameni în poziții cheie la viitorul post de televiziune. Or, s-a anunțat că așa-zisul expert „independent” Sergiu Tofilat, cunoscut prin „analizele” sale care niciodată nu se adeveresc, va conduce o emisiune economică. De asemenea, la TV8 va continua să se dea cu părerea și Igor Boțan, unul din fondatorii Platformei Demnitate și Adevăr care s-a transformat în partidul cu același nume și care e condus de Năstase.

Probabil nu e greu de presupus că toate aceste tranzacții nu se fac pe gratis.

De unde vin banii?

La începutul anului se anunța despre un proiect occidental din care va fi finanțată noua televiziune. Însă chiar și atunci reprezentanții postului spuneau că e vorba doar de o finanțare parțială. Deci, de unde restul banilor? Răspunsul este la suprafață, având în vedere de unde „cresc picioarele” acestei televiziuni: banii furați din sistemul bancar de Filat și Lucinschi și cei spălați de FSB prin intermediului operațiunii „Laundromat” cu ajutorul bancherilor și judecătorilor corupți din Republica Moldova.

Why now?

De ce acum? Este o întrebare la care necesită un răspuns de ansamblu. Așa cum se cunoaște, Occidentul este în ultimii ani ținta unui masiv atac propagandistic din partea Rusiei. Este cunoscut scandalul legat de alegerile din SUA, mai recent și cele din Franța, iar președintele francez Macron a spus-o chiar de față cu Putin. Europa de Est este și mai vulnerabilă, or, aici interesele Rusiei sunt și mai mari. Scandaluri legate de propaganda rusă au fost muulte în ultimii ani și în țările Baltice, Ucraina și România, iar de Republica Moldova nici nu e cazul să vorbim. Aici propaganda e ca la ea acasă. În 2016 în Parlament a fost înregistrat un proiect de lege care să limiteze propaganda străină. Acest lucru se întâmpla în vara anului trecut, iar cei cu „musca pe căciulă” au trecut la acțiuni. Or, deja peste câteva luni se anunța rebrandingul TV7. Este clar că FSB-ul și-a dat seama că nu va mai merge mult cu propaganda deschisă și a lansat o operațiune „smart” prin care să se ascundă după proiecte europene pentru a continua să facă ceea ce făcea și până acum, doar că astfel va fi mai greu să-i dai de capăt. Bineînțeles, ținta este scrutinul parlamentar din 2018, după care, dacă va merge planul rușilor, nici nu vor mai trebui să se ascundă”.

Autor: Sofia Adam

Share

Articole pe aceeași temă

0 Commentarii

Nu exista comentarii!

Nu sunt comentarii la acest moment, nu doriți să adăugați un comentariu?

Scrie un comentariu

Adauga comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.
Câmpurile necesare sunt marcate cu *